Popinstituut

Muziekblog – Muziek, Festivals & meer

Tips voor het boeken van artiesten

| Geen reacties

Nederland mag dan een niet al te groot land zijn, jaarlijks komen vele nationale en internationale grootheden in de muziekwereld langs. Van kleine veelbelovende bandjes tot wereldberoemde popsterren, velen komen wel ergens in het jaar een Nederlandse concertzaal of een Nederlands grasveld aandoen.

Boekingsbureau
Waar het grote publiek weinig van merkt, is wie deze artiesten allemaal regelt. Meestal worden artiesten geregeld(geboekt) door een boekingsbedrijf. In Nederland zijn er een aantal grote spelers, en veel kleinere boekingskantoren. Zo kun je bijvoorbeeld terecht bij Twilight Entertainment. Leuke is dat je op de site van veel artiesten al kunt zien wat het kost om ze te boeken. Er zijn ook handige zoeksites zoals Bandzoeker.nl.

De belangrijkste tip
In alle tijden moet je als boekingskantoor heel goed nadenken over de artiest die je wilt gaan boeken. In tijden van economische voorspoed, maar vooral in crisistijd is een goede kennis van de markt verreweg de belangrijkste tip. Want het meest vervelende dat een boekingskantoor kan overkomen is een duur geboekte artiest, waarbij de ticketverkoop ver bij de verwachtingen achterblijft.

Overige tips
Een medewerker bij een boekingskantoor zal snel denken, is dit een goede deal? Ga ik met deze boeking uit de kosten komen, of ga ik veel winst maken. Dit is zeker een belangrijke vraag, en voor iedere commerciƫle organisatie een vereiste vraag. Wat nog weleens vergeten kan worden, is een andere vraag: hoe zet ik mijzelf als boekingskantoor in de markt met deze deal.

Ziet het management van de artiest ons kantoor nu als een goede partner voor de toekomst? Wil de concertzaal in het vervolg vaker met mij in zee gaan? Deze en dergelijke vragen zijn minstens zo belangrijk als de vraag of een deal de beoogde winst oplevert. Wil een boekingskantoor een betrouwbare speler in de markt worden, dan zullen deze vragen zeker gesteld moeten worden.

Share with your friends
Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.