Popinstituut

Muziekblog – Muziek, Festivals & meer

9 oktober 2017
door Redactie
Geen reacties

Tips bij het promoten van je evenement

Het organiseren van een evenement wordt door veel mensen gezien als iets dat je zo maar even kan doen. Toch merken zij dat er met er erg veel bij komt kijken. Zo zijn er verschillende externe partijen waar je van afhankelijk bent en is het aanvragen van vergunningen iets waar goed over nagedacht moet worden. Naast al het papierwerk etc. is er ook het promoten van je evenement. Je wilt natuurlijk dat er zo veel mogelijk mensen van je evenement afweten voor het begint. Helaas zijn er zo veel verschillende soorten van promoten dat veel organisatoren niet weten wat ze moeten inzetten.

Flyers en posters

Iets dat vooral door veel feesten en festivals wordt gedaan is flyeren en ophangen van posters. Dit kost relatief weinig geld en je kan er veel mensen mee bereiken. Daarnaast zijn flyers iets tastbaars, dit wordt door veel mensen gewaardeerd. Het blijft namelijk sneller in je hoofd hangen dan iets dat je in het voorbijgaan ergens ziet hangen.

Social media

Gelukkig is er tegenwoordig met social-media een kanaal bijgekomen waardoor naamsbekendheid opbouwen stukken makkelijker is geworden. Doormiddel van mensen die het bericht liken en of delen zie je dat het verspreiden van het bericht als een lopend vuurtje gaat. Hier is ook makkelijk een win actie aan te binden waardoor het verspreiden extra snel gaat. Wanneer je aan de actie het winnen van een toegangskaartje tot het evenement hangt zal je zien dat er veel geïnteresseerde zullen zijn.

Op het evenement zelf

Het evenement zelf moet er natuurlijk professioneel uitzien en het moet goed zichtbaar zijn voor voorbijgangers. Om dit voor elkaar te krijgen kan je bijvoorbeeld gebruik maken van vlaggen. Op deze vlaggen kan je het logo van het evenement zetten, of de sponsors die mee hebben gewerkt aan het evenement. Grote vlaggen zullen voorbijgangers trekken, het ziet er immers indrukwekkend uit.

Band boeken

29 september 2017
door Redactie
Geen reacties

6 tips voor het boeken van een band

Je gaat trouwen, bent 50 geworden of hebt een andere reden om een groot feest te geven. Je wilt graag een band laten spelen op jullie feest en je begint te zoeken op het internet. Al snel merk je dat het aanbod immens is en dat het heel lastig is om een keuze te maken. In deze blog geef ik je tips zodat jij de juiste keuze kan maken en niet voor verassingen komt te staan!

Band boeken

1.      Jouw wensen en muzieksmaak (en die van je gasten)

Denk ,voordat je een zoektocht begint, na over welke muziek jij (en je partner) op jullie feest willen hebben. Houd bij je keuze ook rekening met je gasten, gaan zij de muziek ook leuk vinden? Ga je voor een feestband, bruiloft band, rockband of misschien valt een country band bij jullie en jullie gasten in de smaak?

2.      De zoektocht begint!

Sinds de komst van het internet is het zoeken naar een band voor jullie feest een stuk makkelijker geworden. Veel bands hebben een eigen website of staan op een platform waar je een groot aanbod bands kunt vinden. Zoek tussen dit aanbod naar bands die jullie aanspreken en ga op zoek naar video’s en recensies over de band. Dit zou jullie een goed beeld moeten geven.

3.      Afspraak met de band

Yes! Jullie hebben een band gevonden die jullie aanspreekt en hebben contact gezocht voor een afspraak en/of mogelijk zelfs een moment gepland waarop je de band kunt horen spelen. Jullie hebben nu alle informatie die je nodig hebt en hebben de band misschien al horen spelen. Jullie hebben nu alle informatie om te besluiten of je band wil boeken, toch?

4.      Duidelijke (prijs)afspraken

Jullie hebben de juiste band gevonden en nu is het erg belangrijk om duidelijke afspraken te maken over een aantal dingen, namelijk:

  • Speeltijd (aantal uren)
  • Wie regelt het licht- en geluid?
  • Opbouw tijd
  • Wachtgeld
  • Reiskosten
  • Prijs van de band

Maak van tevoren duidelijke afspraken over bovenstaande punten. Vaak wordt er gewerkt met een all-inclusive prijs waarbij je van tevoren een vast bedrag afspreekt voor alles. TIP! Houd rekening met eventuele stukjes en speeches tijdens het feest.

De band is niet de enige partij waar je afspraken mee moet maken. Als je het feest op een externe locatie geeft zorg dan dat je afspraken maakt over de volgende punten:

  • Hoe krijg je de apparatuur op de plek?
  • Wanneer kunnen jullie beginnen met opbouwen?
  • Geldt er een geluidslimiet?

Hebben jullie duidelijke afspraken over alle bovenstaande punten? Dan kunnen jullie de band of coverband boeken.

5.      Back-up plan

De dag van jullie feest is bijna daar! Jullie hebben alles tot in de puntjes geregeld en de telefoon gaat. De band belt een dag van tevoren dat enkele bandleden ziek zijn geworden en daardoor niet kunnen spelen op het feest. Wat nu? Zorg ervoor dat je hiervoor een back-up plan hebt! Dit kan bijvoorbeeld een andere band zijn waar je van tevoren afspraken mee hebt gemaakt.

Als je geboekt hebt bij een groot bureau heb je hierbij een voordeel. Grote bureaus, zoals bijvoorbeeld Bandzoeker, hebben het voordeel dat ze last minute een gelijkwaardige vervangende band kunnen regelen zodat het feest gewoon door kan gaan.

6.      Geniet van jullie feest!

Jullie hebben nu alles van tevoren vastgelegd en zijn er helemaal klaar voor! Het is tijd om te genieten van jullie feest en de band die jullie hebben geboekt, veel plezier en geniet ervan!

2 juni 2017
door Redactie
Geen reacties

De handigste tasjes voor festivals

Maak jouw festival-look compleet!

Dames en heren, jongens en meisje: de zomer is weer in aantocht! En dat betekent dat jij en al jouw vrienden de vetste festivals gaan bezoeken natuurlijk. De vraag is of jij al hebt gezocht naar de ideale festival-look. Daarnaast is het ook belangrijk om je af te vragen wat je gaat meenemen en hoe je dat gaat meenemen. Daarom is het wellicht handig om rond te neuzen voor een leuk tasje, want dit kan, ten eerste, jouw trendy outfit accentueren. Ten tweede heb jij de mogelijkheid om jouw belangrijkste spullen bij je te hebben ten alle tijden wanneer jij uit je dak staat te gaan op een leuk feestje.
Lees verder →

19 mei 2017
door Redactie
Geen reacties

Op pad met de beste apparatuur

Waar dat u ook naar toe gaat, het is van belang dat u altijd goed werkende apparatuur bij u heeft, van goede kwaliteit. Denkt u daarbij ook aan de beste en krachtigste powerbanks voor uw mobiele telefoon, muziekspeler of tablet. Ook wanneer dat u op zoek bent naar zonneladers en handige kabels kan alles geregeld worden voor u! Een setje extra kabels kan nooit geen kwaad, en daarnaast weet u zelf wat er allemaal kan gebeuren als een kabel kapot is. Het zal u maar gebeuren dat u uw toestel niet meer op kunt laden.
Lees verder →

10 mei 2017
door Redactie
Geen reacties

Een onvergetelijk feest

Een feestzaal in Breda bepaalt de sfeer voor zo’n groot deel dat het de avond kan maken of breken. Aanstaande feestvarkens zoeken vaak al weken, zo niet maanden, voor de grote dag naar dé perfecte locatie voor hun evenement. Het duurt meestal even voor ze de uiteindelijke feestzaal hebben gevonden na avonden rondstruinen op internet en het bezoeken van mogelijke zalen. Op het feest zelf wil je toch met een gerust hart achter je beslissing staan en met volle teugen genieten van alle aandacht. Waar moet je eigenlijk op letten als je op zoek gaat?

Feestzaal op maat
Het maakt vooral veel uit hoeveel gasten aanwezig zullen zijn op het feest, hoeveel budget je daar voor over hebt en voor welke gelegenheid je iedereen uitnodigt. Als jullie huwelijk of huwelijksjubileum centraal staat dan spreekt het voor zich dat je het met je partner eens moet zien te worden over de feestzaal. Wanneer je een select groepje familie en vrienden vraagt, zou je het af kunnen doen met een gezellige kroeg. Probeer dus vooraf zo precies mogelijk in te calculeren hoeveel personen je ongeveer verwacht en welk geldbedrag je over hebt voor je feestje. Zo vallen er geen onverwachte verassingen uit de lucht.

Persoonlijk
Je feestje is past echt je feestje als je eigen voorkeur duidelijk terugkeert in de feestzaal. Voel jij je het best in een sobere setting zonder als te veel toeters en bellen? Hou het dan ook rustig. Ga je helemaal los op muziek van Nederlandse bodem? Dien dan een verzoek in om het Hollandse lied door de feestzaal te laten klinken. Het zit hem soms ook meer in het dorp of stadsdeel waar het feest geplaand staat. Misschien heeft die wel een bijzondere betekenis voor het feestvarken. Als het voor jou maar als je eigen feest voelt en je ontspannen kunt dansen of kletsen met je dierbaren.

Toegankelijk voor alle genodigden
Het scheelt een hele toestand als je vooraf controleert of de feestzaal voor iedereen goed te bereiken is. Soms zitten er mindervaliden of kinderen tussen de gasten waar je rekening mee moet houden. Daarom lijkt de belangrijkste tip toch om ten alle tijden simpelweg een kijkje te nemen in de feestzaal zelf voor je akkoord gaat met deze locatie. Een foto hoeft geen regelrechte afspiegeling van de werkelijkheid te zijn. Neem dus om dit soort redenen altijd eerst de proef op de som, want dan kun je nog terug en op de feestavond niet meer.